Leer- en Ontwikkelkunstvragen stelt iedere opvoeder zich wel eens. Doet mijn kind het goed? Presteert het net als zijn of haar leeftijdsgenoten? Waarom vindt mijn kind dit zo lastig? Waarom vindt mijn kind dit zo leuk of belangrijk?
Estudio Luna, Buro voor Leer- en Ontwikkelkunst is gewend om leer- en ontwikkelkunstvragen mee te nemen in het onderzoek en de begeleiding. Wij kijken naar de ontwikkeling in het licht van het kind als geheel; leren en ontwikkelen is een kunst op zich en dit doe je met je hart, je hoofd en je handen. Je hebt snelle en minder snelle kinderen, dat zegt niets over hun intelligentie. Je hebt behendige en minder handige kinderen. Dat beïnvloedt de manier waarop zij in het leven staan en waarop zij leren. Eigenlijk zijn alle vragen die opvoeders over hun kind hebben leer- en ontwikkelkunstvragen.
Vaak willen opvoeders heel graag weten “wat hun kind heeft”. Begrijpelijk, maar Estudio Luna, Buro voor Leer- en Ontwikkelkunst stelt heel nadrukkelijk geen diagnoses. Wij geloven dat het te vaak gebeurt dat een deel van het kind dan verdwijnt achter het “etiket” dat een diagnose kan betekenen. Wij vinden dat we een kind het meest recht doen als we een beschrijvende diagnose kunnen stellen. Wij verheugen ons er dan ook op om een prachtig doorkijkje te geven van het kind in al zijn facetten.
Als pedagoog bieden wij met veel liefde en geduld begeleiding aan kinderen, jongeren en hun opvoeders die wat extra steun kunnen gebruiken. Opgroeien, ontwikkelen en leren is niet voor alle kinderen even gemakkelijk. Sommige kinderen krijgen te maken met problemen in de ontwikkeling, waardoor ze het gevoel hebben ‘anders’ te zijn. Voor deze kinderen is iedere dag opnieuw een uitdaging.
Estudio Luna, Buro voor Leer- en Ontwikkelkunst biedt begeleiding en coaching op de volgende gebieden:
- Hooggevoeligheid/ hoogsensitiviteit of het prikkelzoekend zijn
- Hoogbegaafdheid
- ACT – Acceptance and Commitment Therapy
- Sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld
- Levenskunstvragen rondom emoties, gevoelens en ‘wie ben ik’
- Leren Leren (bewust en actief bezig zijn met je eigen leerproces; denk aan studievaardigheden en planningsvaardigheden)
- Groeimindset voor het jonge kind (kennis van je brein, uitdagingen, fouten maken, strategieën, doorzetten)
- Groeimindset voor tieners
- Gespecialiseerde RT-begeleiding bij (begrijpend) lezen – rekenen – spelling
Wij vinden het belangrijk om breed en systemisch te kijken; in de begeleiding en coaching staat het kind centraal, maar wordt er ook gewerkt met de opvoeder(s). Het kind functioneert immers in een gezinssysteem. Op deze manier kan er een goed beeld gevormd worden van de behoeftes van zowel het kind als de opvoeder(s). De opvoeder(s) worden op deze manier gehoord en gezien en worden betrokken bij de begeleiding zodat hun opvoedkracht wordt vergroot.